Do pěti let od prodeje domu nebo bytu se může na původního majitele obrátit nový vlastník nemovitosti, který zjistí, že daná stavba vykazuje závažné vady. Ty nebyly při prodeji zřejmé a nový majitel je potřebuje řešit. Může se jednat například o opravu statiky či hydroizolace z důvodu špatně provedených stavebních prací, a to v souhrnu za statisíce. Často se stává, že o těchto problémech původní majitel ani nevěděl, přesto za ně dle zákona odpovídá a musí je zaplatit.

REKLAMA

 

Mezi prodávajícími i kupujícími je hluboce zakořeněný omyl, že domy se nereklamují a pokud ano, pak do půl roku od prodeje. „Lhůta je podle nového občanského zákoníku pětiletá a termín přitom začíná běžet ode dne zápisu do katastru nemovitostí“ upozorňuje advokátka Bohdana Hejduková, spolupracující s portálem ReklamaceDomu.cz. Pokud se během této doby přijde na nějakou skrytou vadu, má nový majitel nárok na její odstranění nebo na slevu z kupní ceny.

Je zapotřebí dodat, že důkazní břemeno leží na straně kupujícího. Ten je povinen prokázat, že vada stavby naplňuje znaky skryté vady a existovala již v době převzetí stavby kupujícím. To nejspíš v případě narušené statiky nebude až takový problém. „Jestliže se kupujícímu podaří tato fakta prokázat a nedomluví se s prodávajícím mimosoudní cestou, pak se skutečně může obrátit se svým nárokem na soud. A ze své vlastní praxe vím, že podobných případů v poslední době přibývá.“ Konstatuje Hejduková.

Domy a byty jsou nyní u nás v kurzu, kupují se nové i staré a prodávají se za rekordně vysoké částky. Kupující se často bojí, aby jim dům či byt nevyfouknul někdo jiný, takže se nakonec uchylují i k relativně zbrklému nákupu.

„Emoce, touha po vlastním bydlení, kterého je momentálně na trhu nedostatek nebo jen potřeba bydlet pak způsobují, že lidé kupují doslova vše, co jim realitní trh nabídne. Bohužel často i s technickými vadami, které pak novým majitelům způsobují nejen řadu nepříjemností, ale navíc je stojí i spoustu peněz.“ varuje potenciální zájemce o koupi nemovitosti tisková mluvčí portálu ReklamaceDomu.cz Kateřina Procházková a dodává, že technické vady nejsou jen doménou starších domů či bytů, ale trpí jimi i novostavby.

Původní majitelé si však většinou ani neuvědomují, že by na vady měli transparentně upozornit a v ideálním případě je všechny vyjmenovat v kupní smlouvě. „Pokud to totiž neudělají, může po nich nový majitel požadovat kompenzaci za opravy. A ty obvykle nejsou zrovna zanedbatelné.“ Upozorňuje na odpovědnost prodávajícího advokátka Bohdana Hejduková.

Díky špatně sepsaným smlouvám se na našem trhu dá v podstatě zlevnit jakákoliv nemovitost a to i o podstatnou sumu. Částky přitom nejsou nikterak zanedbatelné, nejčastěji se jedná řádově o statisíce, což je s ohledem na investice do následných oprav odpovídající obnos. „Nové vlastníky už totiž nebaví doplácet na to, že jim původní majitelé zatajili skutečný stav domu ve snaze vydělat na něm co nejvíce a začínají se těmto praktikám aktivně bránit. Neváhají se přitom obracet i na soudy a vyhrávají.“ Dodává Bohdana Hejduková.

Podle Kateřiny Procházkové se tento trend v poslední době stupňuje. Lidé se více zajímají o svá práva a uplatňují je, což je dobře. Ještě před nedávnem by napadlo reklamovat nemovitost málokoho, a pokud ano, pak především novostavbu u developera. „Nicméně odpovědnost za vadu domu či bytu nese i soukromý majitel a v případě odhalení skrytých vad není proto problém požadovat výraznou slevu i ze starší nemovitosti.“ Uzavírá Procházková.