REKLAMA

OTAZNIKY hotnews

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

mfdf 2011_001MFDF Jihlava je největším festivalem autorského dokumentárního filmu ve střední a východní Evropě. Je nejen důležitým místem diváckých setkávání s historií a současností dokumentární kinematografie, ale i uzlovým bodem obchodu s dokumentárními filmy. Zakládá mezi filmy a publikem otevřený dialog, který se snaží podporovat zevrubnými diskuzemi s tvůrci po projekcích, dílnami, autorským katalogem, kritickým festivalovým deníkem Dok.revue a další publikační činností. 

Rozšířen byl program pro filmové profesionály o nové Inspirační fórum, v jehož rámci mohli  filmaři i návštěvníci diskutovat s inspirativními osobnostmi o dosud nenatočených tématech dokumentárního filmu. Podruhé se konal jednodenní workshop Festival identity pro organizátory filmových festivalů, který zvolil v rámci soutěžní výstavy nejkrásnější festivalový plakát roku 2011. Příští rok bude workshop trvat dva dny. Letos popáté proběhl mezinárodní seminář Média a dokument, určený studentům žurnalistiky nebo filmové vědy, kteří chtějí poznat, jaká jsou specifika psaní o dokumentu v různých typech tištěných médií. 

REKLAMA

Bohatý doprovodný program nabídl sérii koncertů, divadelních představení a autorských čtení. Už potřetí se některé festivalové projekce odehrály za účasti režiséra přímo v obývacích pokojích vybraných jihlavských domácností v rámci projektu Váš domácí festival. Celoroční bránou do dokumentu zůstává portál docalliancefilms  s novou doménou dafilms.com.

Díky spolupráci s distribuční společností Verbascum Imago bude výběr z nejlepších českých dokumentů po skončení festivalu uveden i v dalších městech. Zahájení projektu „Česká radost v českých kinech“ proběhne v pražském kině Atlas d 3. do 6. listopadu. Jihlavskému festivalu nabízí putovní kolekce rozšíření dopadu i mimo konání festivalu a divákům naopak možnost se seznámit ihned po festivalu s tím nejzajímavějším z aktuální české dokumentární tvorby.

15. MFDF JIHLAVA 2011 V ČÍSLECH:
- Přes 2700 akreditovaných hostů, novinářů a návštěvníků se zúčastnilo letošního ročníku MFDF Ji.hlava, z toho 196 novinářů, 732 hostů a 181 zástupců partnerů a sponzorů
- festivalové projekce navštívilo v součtu více než 30 000 diváků, k čemuž přispělo i otevření nového sálu DiOD
- pátého ročníku semináře Média a dokument se zúčastnilo 52 českých a 40 rakouských studentů 
- festival promítl 229 filmů všech metráží z celkového počtu více než 2500 přihlášených.
- festivalové filmy přijely do Jihlavy z 41 zemí světa
- 56 filmů bylo uvedeno ve světové, 13 v mezinárodní a 7 v evropské premiéře
- v soutěži českých dokumentů Česká radost bylo uvedeno 15 filmů
- ve světové soutěži Opus Bonum se sešlo 16 snímků
- soutěž Mezi moři o nejlepší dokument střední a východní Evropy představila 14 titulů
- soutěžní část sekce Fascinace uvedla 34 krátkometrážních snímků
- letos poprvé se ve spolupráci s Českým rozhlasem uspořádala sekce rozhlasových dokumentů
- po dobu trvání festivalu byl zahalen obchodní dům PRIOR na Masarykově náměstí ve snaze vzbudit zájem místních obyvatel na aktivním rozhodování o podobě veřejného prostoru 
- již podruhé se uskutečnilo neformální setkání zástupců magistrátu města Jihlavy, kraje Vysočina a pořadatelů kulturních akcí v regionu pod záštitou kanceláře Evropské komise
- slavnostní zakončení festivalu letos již podruhé živě přenášela Česká televize, která na svých internetových stránkách představila webový speciál 15. MFDF Ji.hlava, kde si diváci mohli mimo jiné prohlédnout dosud natočené festivalové znělky 

 

OCENĚNÉ FILMY:

ČESKÁ RADOST - Cena pro nejlepší český dokumentární film 2011

Porota ocenila film Pod sluncem tma (Česká republika, 2011) režiséra Martina Marečka za „za překvapivé a filmařsky působivé zachycení české rozvojové pomoci v Zambii“.

Film zachycuje dobrodružství dvou starších mužů ze střední Evropy v zambijské vesnici. V příběhu, který je složený ze situací kolem opravy zdroje a rozvodů elektrické energie do sebe jemně, vtipně i dojemně naráží černá a bílá mentalita.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011

Porota současně udělila Zvláštní uznání filmu 31 konců/31 začátků (Česká republika, 2011) umělecké skupiny Rafani za jiný přístup k vedení dokumentu v rámci letošní kolekce prezentovaných filmů.

Umělecká skupina Rafani, známá různorodou tvorbou zahrnující fotografie, video i akce ve veřejném prostoru, nám zde představuje filmový traktát struktury města, který směřuje od periferie ke středu a je vnímán jako centrum moci hegemonie a normativity. Každá část má posléze svého reprezentanta, zástupce současného českého umění či myšlení.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011

Členy poroty byli:

Jiří David / malíř, fotograf a spisovatel (Česká republika)

Martin Dušek / režisér (Česká republika)

Josef Pazderka / novinář a komentátor (Česká republika)

Terezie Pokorná / editor a novinář (Česká republika)

Ondřej Provazník / režisér, scénarista a novinář (Česká republika)

 

MEZI MOŘI - Cena pro nejlepší středoevropský a východoevropský dokumentární film roku 2011

Porota sekce Mezi moři ocenila film Bakhmaro (Bakhmaro, Gruzie, 2011) režiséra Salome Jashi.

Snímek z jižního Kavkazu zachycuje symbolický obraz restaurace v západogruzínském městě Čochatauri při hospodářském propadu i politické mátožnosti. Hostů je málo, volební plakáty a předvolební spoty v televizi slibují lepší život a i když jsou majitelé trpěliví, vypadá to, že se nemůže nic změnit.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011 

Členy poroty byli:

Paolo Benzi / režisér (Itálie)

Pavel Jech / scénárista a dramaturg (Česká republika)

Necati Sonmez / režisér dokumentárních filmů v Istanbulu (Turecko)

Aida Vallejo / filmový historik (Španělsko)

 

Cena Film New Europe Visegrad Prix 2011

Porota zároveň ocenila cenou za nejlepší středoevropskou a východoevropskou koprodukci snímek Tmář a jeho rod (Česká republika, 2011) režiséra Karla Vachka, a to za vášnivou snahu o rozšíření pole zodpovědnosti filmové tvorby.

Snímek klasika českého dokumentu pojednávající o mimozemských civilizacích, které žijí nejen ve vesmíru, ale i na planetě Zemi, do kterého vstupuje i režisér, který chce poznat a pojmenovat tenkou hranici mezi niternou vírou v Boha a institucionalizovaným náboženstvím.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011 

Porota ke svému rozhodnutí uvedla: „Zpracováním nadčasových filozofických témat a pohráváním si s řemeslnými možnostmi filmu režisér odvážně poukazuje na to, jakými způsoby může film obohatit lidské vnímání a uvažování. Snímek odkrývá filmařovu nesmlouvavou víru v lidstvo - obzvláště v případech, kdy uznává jeho nesčetná pochybení – i jeho osobní nadšenou víru ve film coby nevyčerpatelnou formu vyjadřování a prožívání.“

 

OPUS BONUM - Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2011

James T. Hong jako jediný porotce sekce Opus Bonum vybral film Ztracená země (Territoire perdu, Belgie, 2011) režiséra Pierre-Yves Vandeweerda.

Film se pohybuje na rozhraní divácky náročného rozjímání, filozoficko-etické reflexe a sociálního dokumentu, naslouchajícího lidem ze západní Sahary, k jejíž bezútěšnému životu na sporném území v Africe patří boj, únosy či uprchlické tábory.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011

Porotce své rozhodnutí komentoval slovy: „Snímek Ztracená země pomocí jednoduchých filmových gest zachycuje prchavou krásu prodchnutou vědoucím smutkem, a apeluje tak na 

naši neznalost situace na Sahaře. Politický vzdor se nijak nevnucuje, spíše se nevtíravě nabízí v podobě obrazů a scén, jejichž hluboká krása diváka postupně přivádí k téměř imaginární, zároveň však až příliš reálné zdi. Ztracená země pro mě znamená naléhavé, esteticky hodnotné dílo plné smutku -ztracenou vzpomínku na ztracený národ ve ztracené krajině na ztraceném filmovém formátu.“

 

FASCINACE - Cena pro nejlepší experimentální dokumentární film 2011

Porota ocenila snímek Endeavour (Endeavour, Rakousko, 2010) režiséra Johanna Lurfa.

Pomocí důmyslné střihové hry s materiálem NASA se můžeme ohlédnout za posledním americkým raketoplánem. Halucinační svědectví o startu a letu během dne i noci se stává  brutálním útokem na pozornost a vnímání diváka, který tak má možnost zkoumat vesmír svých zrakových vjemů.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011 

„Nejvíce nás fascinoval film Endeavour, který pravidelně kombinuje záběry šesti kamer umístěných na raketoplánu. Výsledný film je podobný práci lidského mozku, který také spojuje práci levé a pravé hemisféry do jediného celku. Ačkoliv film byl točený strojem a ukazuje opět hlavně stroj, říká nejvíc o lidstvu jako takovém. Divák napřed sleduje záběry kamer, ale pravidelný rytmus obrazu a zvuku dává prostor k vlastním úvahám,“ komentovala porota své rozhodnutí.

Členy poroty byli:

Alice Růžičková / režisérka, učitelka a promítačka (Česká republika)

Jan Růžička / entomolog (Česká republika)

Vitek Růžička / student (Česká republika)

Kajetan Růžička / (Česká republika)

 

CENA DIVÁKŮ

Cenu diváků (pod záštitou generálního ředitele ČT Petra Dvořáka) předal Ředitel programových okruhů ČT Milan Fridrich snímku Pod sluncem tma (Česká republika, 2011) režiséra Martina Marečka.

 

CENA ZA PŘÍNOS SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFII

Za přínos světové kinematografii byl v Ji.hlavě vyznamenán osmaosmdesátiletý italský režisér Vittorio De Seta, který byl týden před začátkem festivalu hospitalizován. Cenu proto převzal italský producent, člen poroty sekce Mezi moři Paolo Benzi. Ten přiřadil De Setu k nejinovativnějším filmařům, kteří ostatním ukázali to, co sami nebyli schopni vidět.

 

CENA PRO NEJKRÁSNĚJŠÍ FESTIVALOVÝ PLAKÁT 2011

Z rozhodnutí zástupců filmových festivalů, kteří se účastnili workshopu Festival Identity, se Nejkrásnějším plakátem festivalu za roky 2010 až 2011 stal plakát torontského festivalu Hot Docs z roku 2010. Tento festival tím získal možnost vystavit retrospektivu svých plakátů na jihlavském festivale pořádaném v roce 2012.

 

CENA DIVÁKŮ PRO NEJKRÁSNĚJŠÍ FESTIVALOVÝ PLAKÁT 2011

Návštěvníci jihlavského festivalu nejvíce hlasovali pro plakát festivalu Brno 16 z roku 2011.

 

VYBRANÍ HOSTÉ FESTIVALU

Letošní festival navštívil jednaosmdesátiletý španělský režisér Basilio Martín Patino, který domácímu publiku vůbec poprvé představil svá nejvýznamnější díla o režimu generála Franka a další své filmy. 

Woody Vasulka slavný videoartista předvedl v Jihlavě svou ranou filmovou tvorbu a zúčastnil se křestu knihy Lenky dolanské s názvem Woody a Steiny Vasulkovi – Dialog s démony nástrojů, kterou ve spolupráci s festivalem vydalo Nakladatelství AMU. 

Legendární postava avantgardního filmu druhé poloviny 20. století, Peter Kubelka, který je představitelem tzv. vídeňského formálního filmu uspořádal v Jihlavě dílnu, na níž pohovořil o svých nejslavnějších filmech.

Na světovou premiéru filmu 24, kterou byl letošní MFDF zahájen, přijela většina z 24 autorů, mezi nimi Jiří Krejčík, Drahomíra Vihanová, Helena Třeštíková či Olga Sommerová. 

Jiří Krejčík se ještě během festivalu do Jihlavy vrátil a v rámci projektu Váš domácí festival se zúčastnil promítání svých raných filmů 

V rámci Inspiračního fóra vystoupili jako hlavní Carlos A. Aguilera (Kuba)

Yerravalli A.Padmanabha Rao (Indie)

 


Informace pro gurmány a milovníky jídla na Vysočině - Vysočinachutná

Jižní Čechy plné novinek a aktuálních informací

Praha a okolí plné novinek a aktuálních informací

 

 

 

 

REKLAMA